«آموزش زبان فارسی- آزفا»

 

نویسنده: یدالله ثمره

تعداد جلد: 5

سال چاپ: 1388

نوبت چاپ: پنجم

زبان: فارسی، انگلیسی

قطع: وزیری

شمارگان: 2000

 

 

زبان کلید آشنایی با فرهنگ و تمدن دیگران است و بر همین اساس می توان گفت شناخت فرهنگ و تمدن ایرانی بدون آشنایی با زبان فارسی امکان پذیر نیست. در مجموعه کتاب های «آموزش زبان فارسی» با بهره گیری از روش های جدید آموزش زبان و استفاده از نوارهای کمک آموزشی سعی شده است زبان آموزان به یادگیری زبان فارسی ترغیب شوند. در این کتاب های آموزشی از زبان انگلیسی به عنوان زبان واسط استفاده شده است.

مجموعه کتاب های «آموزش زبان فارسی-آزفا» شامل سه دوره مقدماتی، متوسطه و عالی است. دوره مقدماتی شامل دو کتاب است که طی آن زبان آموز با فارسی متداول گفتاری و نوشتاری در حد نیازهای روزانه آشنا می شود.

 

کتاب اول (آزفا 1) -  دوره مقدماتی

این کتاب نخستین کتاب دوره مقدماتی است و شامل هشت درس می باشد. درس های اول و دوم آن مخصوص آموزش صداها و خط فارسی است. در درس های بعدی تشدید، جمله ساده، معرفه و نکره، مفرد و جمع، اسم و صفت، صفت برتر و برترین، مصدر، زمان گذشته ساده، حال اخباری، مفعول، عدد مرکب، فعل امر و فعل منفی آموزش داده می شود.

این کتاب در 244 صفحه تنظیم شده است.

 

کتاب دوم(آزفا2)- دوره مقدماتی

این کتاب دومین کتاب دوره مقدماتی آموزش زبان فارسی است. زبان آموز با توجه به مطالبی که از کتاب اول آموخته است می تواند مطالب این کتاب را بدون معلم بخواند و بسیاری از آنها را درک کند.

این کتاب دارای ۷ فصل است و هر فصل شامل ۳ درس می باشد.در آغاز هر فصل فهرست واژگان آن فصل همراه با معادل انگلیسی آنها آمده است. پس از آن مطالب دستوری و تمرین های مربوط به آنها دیده می شود.

در این کتاب اعداد ترتیبی و حرف اضافه، ماه های ایرانی، اسم مفعول، گذشته نقلی و گذشته دور (بعید)، حال التزامی، گذشته ناتمام، فعل مرکب، عبارت موصولی، اسم فاعل، اسم معنا، صفت نسبی، فعل مجهول، جمله های شرطی، نقل مستقیم و غیرمستقیم آموزش داده شده است.

کتاب دوم دارای 299 صفحه است.

 

کتاب سوم(آزفا3) -  دوره متوسطه

این کتاب سومین کتاب از مجموعه «آموزش زبان فارسی» (آزفا) است که به دوره متوسطه اختصاص دارد. اگر زبان آموز دو کتاب قبلی را با موفقیت به پایان رسانده باشد، خواندن و نوشتن فارسی را فراگرفته، دستور زبان فارسی را در حد مقدماتی می داند و می تواند با فارسی زبانان گفت وگو کند.

در دوره متوسطه توجه اصلی بر گسترش دامنه واژگان و مفاهیم، خواندن متن و جمله سازی متمرکز است. استفاده از زبان انگلیسی در این دوره کمتر شده است و تنها محدود به معنی فعل ها و معال های دستوری است زیرا زبان آموز به زبان واسط نیاز ندارد و می تواند فارسی را بخواند و بفهمد.

این کتاب 300 صفحه ای دارای چهار فصل و هر فصل شامل سه درس است. در این کتاب مترادف و متضاد، مفرد و جمع، فعل آینده، واژه مرکب، منادا، پیشوند و پسوند، گذشته التزامی، اسم فاعل مرکب، فعل معلوم و مجهول، فعل لازم و متعدی، جمله های شرطی، فعل سببی و صفت فاعلی آموزش داده شده است.

 

کتاب چهارم(آزفا4)-  دوره پیشرفته

این کتاب چهارمین کتاب از مجموعه «آموزش زبان فارسی» (آزفا) است که به دوره پیشرفته اختصاص دارد. در این کتاب زبان آموز جزئیات دستور زبان فارسی را فرامی گیرد؛ روش تجزیه و تحلیل زبان را می آموزد؛ متن های گوناگون در زمینه های علمی، ادبی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری را می خواند و آیین نگارش را تا حدودی یاد می گیرد.

این کتاب در 354 صفحه تنظیم شده و شامل ۱۵ درس است که هر درس دارای سه بخش متن، تحلیل متن و تمرین می باشد. در این کتاب ترکیب اضافی، قید توضیح، صف مفعولی مرکب، ترکیب عطفی، صفت نسبی، ترکیب وصفی، اسم منسوب، صفت فاعلی، ضمیر مشترک، قید استثناء، صفت مرکب، اسم مرکب، نشانه نکره، نشانه حال اخباری، قید تشبیه، اضافه تشبیهی و اضافه استعاری آموزش داده شده است.

 

کتاب پنجم(آزفا5)- راهنمای تدریس

هدف این کتاب راهنمایی و کمک به کسانی است که قصد دارند کتاب های «آموزش زبان فارسی» (آزفا) را به غیرفارسی زبانان آموزش دهند. وجود یک روش تدریس متحد و هماهنگ ارزیابی کار مؤلف و مدرس و شاگرد را آسان تر و عینی تر می نماید.

این کتاب شامل چهار بخش است. در بخش اول کلیاتی درباره کتاب های آزفا ذکر شده و پس از آن چگونگی به وجود آمدن صداهای زبان فارسی و نیز روش نوشتن آنها مورد بحث قرار گرفته است. بخش دوم روش تدریس درس های کتاب اول دوره مقدماتی(آزفا۱) را توضیح می دهد. در بخش سوم روش تدریس کتاب دوم دوره مقدماتی (آزفا ۲) ارائه شده است. در بخش چهارم چند نکته درباره کتاب سوم دوره متوسطه (آزفا ۳) همراه با برنامه زمان بندی جهت تدریس تمام کتاب ارائه شده است.

کتاب پنجم در 86 صفحه گردآوری شده است.

 





نظرات کاربران