افتتاح بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن قرار است ۱۴ فروردین با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حسین روزبه، معاون این سازمان افتتاح شود.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ۱۲ فروردین‌ آغاز به کار کرد، اما بخش بین‌الملل ۱۴ فروردین‌ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، افتتاح خواهد شد. 

عبدالرضا سلطانی معاون بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن کریم در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما بیان کرد : کشور‌های حضور یافته در این بخش نه تنها آثار هنری این هنرمندان بین‌المللی مثل خوشنویسی، نقاشی و کالیگرافی را به نمایش خواهند گذاشت، بلکه ورک‌شاپ‌هایی ایجاد شده تا هنرمندان بتوانند به صورت زنده به تولید و طراحی اثر بپردازند. کشور‌ها و مراکزی که هنر و هنرمندان خود را به بخش بین‌الملل نمایشگاه معرفی کرده اند شامل بمبئی و دهلی‌نو هند، لاهور پاکستان، تونس، بوسنی، الجزایر، اندونزی، تانزانیا، کنیا، عمان و مالزی هستند.

ایشان اضافه کرد: مؤسسات فرهنگی از انگلیس، فرانسه و فلسطین در نمایشگاه حضور دارند و به معرفی فعالیت‌های خود می‌پردازند. همچنین غرفه‌های روسیه، عراق، الجزایر، روسیه، تونس، مالزی، پاکستان، سریلانکا، عمان، لبنان و افغانستان کار‌های قرآنی و سنتی که در این کشور‌ها تولید شده را به نمایش می‌گذارد. عتبات عالیات عراق نیز ماکت ضریح حضرت عباس را ساخته و به نمایشگاه می‌آورند.

سلطانی با ذکر حاضر بودن برخی مراکز قرآنی و بین‌المللی در نمایشگاه گفت: دانشگاه ادیان، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت (ع)، دانشگاه الزهرا (س) و دانشکده الهیات دانشگاه تهران از جمله مراکز قرآنی و بین‌المللی حاضر در این بخش از نمایشگاه قرآن هستند.

وی اضافه کرد: در این بخش علاوه بر تلاوت قرآن و مسابقات کودکان، نشست‌های مختلف علمی نیز بین هفت یا هشت نفر از دانشمندان و مسئولان کشور‌های مختلف ترتیب داده شده تا در خصوص مسائل فرهنگی و قرآنی کشور‌های خود صحبت کنند. برخی گفتگو‌ها و سخنرانی‌ها نیز بصورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود.

سلطانی درباره اهداف و تأثیرات این بخش از نمایشگاه بر جامعه توضیح داد: هدف ما این است که مردم با مجموعه کار‌های قرآنی در بٌعد بین‌الملل، مخصوصاً کشور‌های اهل سنت، آشنا شوند. چرا که در مجامع جهانی اینگونه جا افتاده که ایرانی‌ها از اسلام و دین فقط دعا و نیایش را فهمیده‌اند، در زندگی اعمال می‌کنند و توجهی به دیگر ابعاد و بخش‌های دین اسلام ندارند. ما تلاش می‌کنیم این تصویر اشتباه را از بین ببریم و در بعد بین‌المللی حقیقت خودمان را نمایش دهیم. ایرانی‌ها هم هنر و آثار هنری قرآنی خودمان و دیگر کشور‌ها را ببینند.

سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا ۲۶ فروردین با شعار «میخوانمت» در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ خواهد بود.





نظرات کاربران