با همکاری مشترک مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی، سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران، نخستین همایش «دیپلماسی ایثار» برگزار شد

با همکاری مشترک بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی، نخستین همایش «دیپلماسی ایثار» با محور شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی صبح امروز (23 اسفندماه) با حضور شخصیت‌های فرهنگی و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس و اسپانیا در محل مجتمع فرهنگی شهید رسول زاده برگزار شد.

رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن گرامیداشت روز شهید و یاد و خاطره‌ شهدای اسلام و انقلاب اسلامی به خصوص شهدای اقتدار فرهنگی، مطرح کرد: اگر بخواهیم در حوزه تمدن نوین اسلامی، مقاومت و ترویج فرهنگ ایثار پیشرفت کنیم، باید به موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بپردازیم.

وی با اشاره به نقش مؤثر رسانه در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران آمادگی دارد با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در برگزاری نشست‌ها، اکسپوها، هفته‌های فرهنگی با محوریت ایثار و شهادت همکاری کند.

نریمانی بیان ظرفیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در معرفی گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت به جهانیان، گفت: رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می‌توانند سفیران و مروجان فرهنگ ایثار و شهادت در خارج از کشور باشند.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در عین حال، با بیان شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی در  اندیشه مقام معظم رهبری گفت: یکی از موضوعات‌ اساسی که در ۴۰ سال دوم انقلاب در باب تأکیدات مقام معظم رهبری مطرح شد، این است که بتوانیم از باب هم افزایی ضریب خود را در دستگاه‌های فرهنگی بالا ببریم.  

وی خاطرنشان کرد که به زودی دو نمایشگاه بین‌المللی کتاب با محوریت ترویج فرهنگ ایثار با همکاری و مشارکت رایزنان فرهنگی کشورمان در کشورهای لبنان و تونس برگزار خواهد شد.

محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی، با گرامیداشت روز شهید گفت: در مبانی اندیشه انقلاب که برگرفته از اندیشه رهبران انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است، مفاهیمی که برخواسته از مبانی نوین اسلام است و نگاهی به آینده جهان اسلام و آینده بشریت دارد، معنا و اثر پیدا می‌کند. 

وی ابراز کرد: آنچه که در دو دهه اخیر بر اساس این پایه‌ها به نگاه شکل گیری تمدن نوین اسلامی شکل گرفته، اندیشه‌ای است که حضرت امام خمینی(ره) تبیین کردند و مقام معظم رهبری نیز ادامه دهنده این اندیشه هستند. 

معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی عنوان کرد: در مفاهیم تمدنی دو مفهوم مهم همزیستی اجتماعی، سبک زندگی اسلامی و امت اسلامی دو مفهوم پایه و کلیدی هستند که محل تلاقی این دو مفهوم معنای ایثار و جایگاه خود را پیدا می‌کند.

بهمنی افزود: آنچه که در شکل گیری مناسبات و همزیستی اجتماعی و از سوی دیگر، شکل گیری امت اسلامی باید در ساختاردهی به دنبال عینیت‌های بیرونی و شکل گیری تمدن‌ها بگردیم، پیدا کردن مفاهیمی است که می‌تواند این مناسبات انسانی را سامان دهد.

وی در ادامه، گفت: اگر معنای قرآنی عبودیت را در مناسبات انسانی در مفهوم ایثار دنبال کنیم، در می‌یابیم که ایثار در قلمروی جغرافیایی محصور نیست. اینجاست که ما معنایی که در سال‌های اخیر تحت عنوان «مدافعان حرم» یاد می‌کنیم می‌بینیم که فراتر از مرزها، انسان‌هایی با مفهوم عبودیت از نقاط مختلف جهان اسلام برای تحقق یک هدف مشترک که دفاع از حرم است از خود گذشتگی می‌کنند و متاثر از فرهنگ ایثار رفتارهایی را نشان می‌دهند.

معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی تأکید کرد: اساسا «سبک زندگی اجتماعی» و «امت اسلامی» در ادبیات و مفاهیم اندیشه تمدنی در انقلاب اسلامی دو مفهوم مهم پایه‌ای و کلیدی هستند.

بهمنی با اشاره به جایگاه ایثار در فرآیند امت اسلامی توضیح داد: زبان ایثار باید زبان قابل تعامل در حوزه ایثار و شهادت شود. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تناسب مأموریت خود هم در حوزه ترجمه و انتشار کتاب‌ها و هم در حوزه ایثار در کنار بنیاد شهید و امور ایثارگران فعال خواهد بود. 

وی ضمن ارزشمند نگاه داشتن تمرکز بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه ایثار گفت: اگر بتوانیم کتاب‌ها را با استفاده از ابزارهای چندرسانه‌ای به کلیپ‌های کوتاهی تبدیل کنیم، شاید بتوانیم در حوزه ایثار و شهادت موفق تر شویم.

نقش مهم رایزنان فرهنگی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

محمد صادق هاشمی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان و سالروز بزرگداشت و تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، با اشاره به رونمایی از «سامانه اسناد افتخار»، بیان کرد: اسناد خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و جانبازان بالای ۷۰ درصد که حدود ۹ میلیون فایل بود، شب گذشته با حضور رئیس‌جمهور محترم رونمایی شد و همه مردم دنیا و کشور می‌توانند از سامانه اسناد افتخار استفاده کنند.

وی گفت: امسال با حضور تشکل‌های مردمی پویش دیدار با خانواده‌های معظم شهدا برگزار شد و خود مردم به دیدار خانواده‌های شهدا رفتند. قله ایثار به فرموده رهبر معظم انقلاب شهادت است، کشورهای غربی تلاش می‌کنند این طور القا کنند که فردگرایی از همه چیز مهم‌تر است در حالی که این ذهنیت باعث تقلب و انحلال خانواده‌ها می‌شود.

هاشمی ادامه داد: فردگرایی در تقابل با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و برای جمع‌گرایی و زندگی مسالمت‌آمیز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ضروری است لذا امروز علاوه بر قله‌های ایثار و شهادت که شهدا هستند باید دامنه این قله‌ها را هم معرفی کرد و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بر اساس عملکرد افراد است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، با اشاره به شهدایی که در عرصه‌های بین‌الملل فعال هستند، گفت: شهید «صادق گنجی» را امروز همه در کشور پاکستان و شهید «حاج قاسم سلیمانی» را در کشور عراق می‌شناسند. عملکرد این افراد را فرهنگ ایثار و شهادت معرفی می‌کند در حالی که امروز دنیای غرب با تولیدات خود قهرمان‌های غیر واقعی را معرفی می‌کند قهرمان‌هایی که وجود خارجی ندارند، اما ما قهرمانان‌های خودمان را به درستی به دنیا معرفی نکرده‌ایم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تولیداتی در قالب کتاب، فیلم و سریال در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مطرح کرد: بنیاد محدودیتی در انتشار کتاب ندارد اما باید با کمک ناشر کتاب‌ها را ترجمه کرد زیرا ناشران می‌توانند این کتاب‌ها را در سطح دنیا توزیع و فرهنگ ایثار و شهادت را به مردم دنیا معرفی کنند و تشکل‌های فعال مردمی نقش مهمی برای معرفی ایثار اجتماعی دارند.
هاشمی در ادامه سخنانش، به نقش رایزنان فرهنگی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم در کشورهای دیگر مشتاق هستند که در رابطه با شهدا بدانند و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اصلی‌ترین وظیفه بنیاد شهید و امور ایثارگران است و باید تلاش کرد که این اتفاق رخ دهد زیرا برکات فراوان برای نظام خواهد داشت.

حجت‌الاسلام محمد اسدی‌موحد، مدیرعامل مؤسسه بین‌المللی الهدی اظهار داشت: شجره انقلاب اسلامی از آغاز شکل گیری نهضت امام خمینی(ره) تا حال حاضر پیوسته مرهون جانفشانی و ایثار غیور مردان و شیر زنانی است که در راه پیاده سازی آرمان‌های انقلاب، امام راحل و منویات نورانی مقام معظم رهبری از بذل هیچ داشته‌ای فروگذار نکرده‌اند.

وی افزود: این درخت تنومند در طول این سالیان پیوسته با خون پاک شهدای گرانقدر آبیاری گشته، لیکن آنچه امروز ما را گردهم آورده پاسداشت مقام مادرانی است که دل در گروه حضرت حق داشته و تمام همتشان در دوران حیات پر ارزششان پرورش نسلی دین دار و عاشق مبانی مکتب پیامبر اعظم(ص) و پیرو و راه سیدالشهدا(س) و سرباز فداکار امام زمان(عج) بوده است.

مدیرعامل مؤسسه بین‌المللی الهدی ابراز کرد: این شجره پیوسته در حال ثمردهی است و از ثمرات آن پیروزی انقلاب اسلامی، مدیریت بحران‌های سخت و دشوار، هشت سال دفاع مقدس و پیروزی سرافرازانه در آن، دفاع از حریم ولایت در تلاطمات پس از قطعنامه و در ایام حاضر، دفاع از حرم و امنیت بوده است. قدر این مادران را هر چه بدانیم باز نمی‌توانیم به غایت آن نزدیک شویم.

وی با اشاره به رونمایی از کتاب ققنوس فاتح گفت: کتاب ققنوس فاتح به دو زبان رونمایی می‌شود که خود روایتگر نقش مادر شهید عزیز و سردار سرافراز محسن وزوایی است. همکاری ارزشمندی را با بنیاد شهید آغاز می‌کنیم تا در بستر آن بتوانیم در جهت اطاعت فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر روایتگری دوران دفاع مقدس و ترویج اندیشه جهاد و ایثار و شهادت، کتاب‌هایی در این حوزه را به سایر زبان‌های ترجمه کنیم که در این مسیر انشاءالله جریان اجرایی ترجمه 50 عنوان کتاب به 4 زبان نهایی و قطعیت خواهد یافت.

حجت‌الاسلام اسدی‌موحد آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای برگزاری نمایشگاه‌هایی با موضوع ایثار و مقاومت به منظور معرفی فرهنگ ایثار و شهادت در عرصه بین‌الملل را اعلام کرد.

در ادامه، حجت‌الاسلام محمدجواد ابوالقاسمی، نماینده معاونت امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت را ضرورت جامعه دانست و با برقراری ارتباط زنده با رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اسپانیا و تونس، پیشنهاداتی در زمینه‌های تولید فیلم و سریال در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت، برگزاری کنگره بین‌المللی با حضور خانواده‌های شهدا با محوریت «مبارزه با استعمار» و «آزادی قدس»، معرفی ایران واقعی به جهانیان، برگزاری سمینار «ایثار؛ زبان صلح جهانی» و ترجمه کتب مرتبط با فرهنگ ایثار به زبان‌های مختلف دنیا مطرح شد.

بنابر اعلام این خبر، رونمایی از ترجمه انگلیسی و عربی کتاب «ققنوس فاتح» و ۱۵ عنوان کتاب ترجمه شده نشر شاهد، تجلیل از خانواده شهیدان «حجت‌الاسلام شهید ابراهیم انصاری»، «محمدعلی رحیمی» و «صادق گنجی» و همچنین، مترجم انگلیسی کتاب «ققنوس فاتح» پایان بخش این همایش بود.

 





نظرات کاربران