رئیس موسسه فرهنگی اکو: اقبال از مفاخر حوزه تمدنی اکو است

رئیس موسسه فرهنگی اکو در مراسم رونمایی از کتاب «اقبال در جهان معاصر فارسی» گفت: علامه اقبال لاهوری، شاعر ملی پاکستان، از مفاخر حوزه تمدنی اکو و از مظاهر مشترک ادبی و فرهنگی فارسی‌زبانان جهان است.

مرادجان بوریبایف با تاکید بر اینکه اندیشه‌های اقبال منحصر به یک قلمروی جغرافیایی یا یک نسل نیست، گفت: او شاعر همه کسانی است که به زبان‌های اردو و فارسی سخن می‌گویند. اقبال، حلقه پیوند ملت‌ها و متعلق به ادبیات جهان است و شاعر را دارای رسالت پیامبرگونه می‌داند و به همین دلیل می‌گوید: شعر را مقصود اگر آدم‌گریست / شاعری هم وارث پیغمبریست.

رئیس موسسه فرهنگی اکو با یادآوری تاثیرهایی که علامه اقبال لاهوری از ادبیات فارسی گرفته است، گفت: اقبال، زبان فارسی را در کنار زبان اردو برای سرودن اندیشه‌های خود برگزید و با مطالعه آثار بزرگانی چون حضرت حافظ و مولانا، از لطف کلام و سبک سخن آنان بهره گرفت و در جای جای آثار خویش، آن را به کار برد. چنانکه خود گفته است: چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما / ای جوانان عجم، جان من و جان شما.

ایران محور اندیشه‌های اقبال بود

رحیم حیات قریشی، سفیر پاکستان در تهران نیز در این مراسم، گفت: ایران کشوری است که محور اندیشه‌های فلسفی اقبال بوده و تاثیر زیادی بر زندگی و آثار او گذاشته است.

وی یادآور شد: اقبال در اظهار نظری معروف، گفته است «اگر تهران جایگاه ژنو را در مشرق‌زمین داشت، سرنوشت جهان را تغییر می‌داد».

قریشی درباره نقش زبان فارسی در آثار علامه اقبال گفت: از نزدیک به ۱۵ هزار بیت شعری که اقبال سرود، ۹ هزار بیت به زبان فارسی است و باید اذعان داشت که بهترین و جذاب‌ترین شعرهای او نیز به زبان فارسی است.

سفیر پاکستان با اشاره به اینکه اقبال لاهوری هوادار استقلال ایران و بیداری مسلمانان بود، افزود: در میان ادیبان و اندیشمندان معاصر ایران، ملک‌الشعرا بهار و علی شریعتی از علامه اقبال تاثیر پذیرفته‌اند. شعارهای اقبال، همچنین الهام‌بخش بسیاری از جوانان ایران در جریان انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ بود؛ چنانکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در جایی گفته‌اند که سیاست نه شرقی و نه غربی ما، عین همان چیزی است که اقبال می‌گفت.

مراسم رونمایی از کتاب «اقبال در جهان معاصر فارسی»، اثر حکیمه دست‌رنجی، عصر چهارشنبه در محل موسسه فرهنگی اکو برگزار شد. این اثر که کتاب‌شناسی تحلیلی-تاریخی مطالعات اقبال بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ در ایران محسوب می‌شود، توسط موسسه فرهنگی اکو منتشر شده است.

در مراسم رونمایی از کتاب اقبال در جهان معاصر فارسی، سرور مولایی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و وفا یزدان‌منش، دانشیار دانشگاه تهران به نقد و بررسی این کتاب پرداختند و پیام ویدئویی اقبال صلاح‌الدین، نوه اقبال لاهوری و مدیر دبستان اقبال در پاکستان نیز برای حاضران پخش شد.





نظرات کاربران