کتاب «امام علی(ع) از دیدگاه روشنفکران عرب مسیحی» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، چارچوب کتاب «امام علی از دیدگاه روشنفکران عرب مسیحی» براساس سخنرانی نویسنده در وبینار«امام علی، الگوی معنویت، عدالت و وحدت» است که توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان با همکاری رایزنی فرهنگی بوسنی و هرزگوین به مناسبت عید غدیر خم در تابستان 1401 برگزار شد. در این وبینار، اندیشمندان و پژوهشگرانی از حوزه بالکان شرکت داشتند و در مورد ابعاد شخصیت آن حضرت سخن گفتند.

نویسنده در مقدمه کتاب می‌گوید: «درست پس از قرآن کریم و سنت پیامبر خدا(ص)، سخنان حضرت علی(ع)، وسیع‌ترین طیف از متنوع‌ترین و لطیف‌ترین حکمت‌های اجتماعی، سیاسی و دینی را به بشر داد. از زمانی (بیش از یک هزار سال پیش) که شریف الرضی نهج‌البلاغه را به عنوان منتخبی منحصر به فرد و دقیق از سخنان، نامه‌ها و سخنان حکیمانه جمع آوری کرد این کتاب گرانبها بر بسیاری از روشنفکران در سراسر جهان، چه بر مسلمانان از هر قشر و چه بر غیر مسلمانان، یعنی بر همه کسانی که آن را پذیرفتند و به آن فکر کردند، تأثیر عمیقی گذاشت.»

او در ادامه می‌افزاید: «اصلاً تعجب آور نیست که اکثریت شخصیت‌های برجسته، از روشنفکران مسیحی عرب، همانطور که در عنوان کتاب آمده است، اهل قلم، یعنی شاعران، نویسندگان، زبان شناسان و روزنامه نگاران هستند. برخی از آنها شهرت ادبی جهانی دارند و در منطقه بالکان نیز شناخته شده هستند.« مشهورترین آنها، جبران خلیل جبران، نویسنده شاهکار "النبی"،  مجموعه‌ای از مقالات شاعرانه، فلسفی، معنوی و الهام بخش است که به بیش از بیست زبان ترجمه شده است و یکی از پرخواننده ترین کتاب‌های قرن بیستم به شمار می‌رود.

در کنار او، میخائیل نعیمه یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های محافل ادبی معاصر عرب و یکی از مهم‌ترین نویسندگان معنوی قرن بیستم، نویسنده اثر فلسفی تمثیلی «کتاب میرداد» قرار دارد، حنا فاخوری نویسنده "تاریخ ادبیات عرب"، جورج جرداق که با کار سرمایه‌ای " امام علی(ع) صدای عدالت انسانی " بیشترین نقش را در معرفی شخصیت امام علی(ع) در زبان عربی برعهده دارد، خلیل فرهت شاعر لبنانی، عبدالمسیح انتکی، شاعر و روزنامه نگار مسیحی اهل سوریه، بولس سلامة شاعر و ادیب لبنانی، روکس العزیزی نویسنده اردنی، أمین بن راشد نحلة، وکیل و شاعر مسیحی اهل بیروت، شبلی شمیّل ، دکتر لبنانی و مدافع داروینیسم در جهان عرب، ریمون قسیس، شاعر مسیحی لبنانی معاصر، جوزیف الهاشم، شاعر لبنانی، وزیر سابق لبنان، راجی انور حیفا، روزنامه نگار و محقق سوری، آنتون بارا نویسنده و روزنامه نگار سوری ... 

همه این نویسندگان از اوج فصاحت شیوای علی(ع) شگفت زده شدند. همه این روشنفکران، با قدرت ذهن باز و کنجکاوی فکری خود، توانستند آموزه‌های ارزشمندی را از زندگی و شخصیت امام علی(ع) کشف کنند که نه تنها ذهن آنها را تحت تأثیر قرار داد، بلکه موفق شده‌اند قلب هر فردی را که از تعصب رها شده است، فارغ از جهت گیری مذهبی یا شیوه زندگی او، روشن کنند".





نظرات کاربران