انتشار دیوان حافظ شیرازی در چین

سفیر چین در تهران با گرامیداشت روز حافظ اعلام کرد، دیوان حافظ در چین منتشر شد

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از خبرگزاری ایران پرس، «چانگ هوآ» سفیر چین در تهران روز چهارشنبه در روز بزرگداشت حافظ در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت، امروز روز بزرگداشت حافظ است، ایران و چین دو ملت اهل شعر هستند و دیوان حافظ در چین هم منتشر شد.

چهارشنبه بیست مهر 1401 برابر با دوازدهم اکتبر 2022 در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز بزرگداشت حافظ شیرازی نام‎گذاری شده است.

 

حافظ شیرازی، ماندگار در تمامی تاریخ

خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود سال های 727 – 792 هجری قمری برابر با قرن چهاردهم میلادی)، شاعر بزرگ سده هشتم ایران و یکی از سخنوران نامی جهان است.

حافظ شیرازی چون قرآن کریم را حفظ بود به حافظ ملقب شد؛ خود در شعرهایش به این ریشه عمیق اشاره کرده است: " ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ / به قرآنی که اندر سینه داری"دیوان حافظ شیرازی، شامل 500 غزل و تعدادی رباعی و قطعه و قصیده است.نسخه‌‎‌های خطی اشعار حافظ شیرازی در کتابخانه‌های ایران، هند، افغانستان، پاکستان و ترکیه موجود است.

تخصص حافظ شیرازی در غزل بود که وی با تبحر توانست در این زمینه، سبکی جدید را با عنوان سبک عراقی پایه گذاری کند.

ترجمه‌های دیوان حافظ شیرازی در سراسر جهان موجود است و شاعران و متفکرانی مانند «یوهان ولفگانگ فون گوته» و «فریدریش ویلهلم نیچه» ، شاعران و متفکران آلمانی از وی به نیکی یاد می‌‌کنند و تحت تاثیر اشعار او قرار گرفته‌‎اند.

خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی در 65 سالگی از دنیا رفت.





نظرات کاربران