ترجمه و انتشار کتاب «شیخ بهایی» به زبان آذری

به همت وابستگی فرهنگی کشورمان در نخجوان، کتاب شیخ بهایی دانشمند برجسته ایران به زبان آذری، ترجمه و منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوالفضل ربیعی، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخجوان با اعلام این خبر، گفت: در این کتاب به معرفی بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی، حکیم، علامه  فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند ایرانی عرب‌تبار از بعلبک در لبنان کنونی قرون دهم و یازدهم هجری که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات دانایی داشت، پرداخته شده و از وی در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی، هنر و فیزیک بر جای مانده ‌است.

وی افزود: به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ را که مصادف با سال نجوم بوده است، نام شیخ بهائی را در لیست مفاخر ایران ثبت کرد.

ربیعی اظهار داشت: در این کتاب سعی شده درباره تولد و خانواده ،همسر و فرزندان، مهاجرت به ایران، سفر حج، سفر پیاده به مشهد، استادان، شاگردان، موقعیت اجتماعی، اقامه نمازجمعه شهر اصفهان، مذهب شیخ بهایی، مقام علمی، آثار مکتوب، آثار معماری، آثار ادبی، آثار و تالیفات، شخصیت ادبی، نمونه اشعار، شخصیت سیاسی، بهاءالدین عاملی و شاه عباس اول، خدمات علمی و عمرانی و وفات وی برای آشنایی بیشتر مخاطبین آذری زبان روایت شود.            

وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان بیان کرد: این کتاب مرجع خوبی برای علاقه‌مندان و محققان، اساتید و دانشجویان برای آشنایی با زندگی و آثار علمی این دانشمند ایرانی کاربرد دارد.

ربیعی ادامه داد: ترجمه این کتاب به زبان آذربایجانی می‌تواند در بیان و نشان دادن نقش این دانشمندان ایرانی و خدمات علمی وی به جامعه جهانی در زمینه های مختلف برای اهالی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان مؤثر باشد.





نظرات کاربران